واحد بهداشت دبستان دخترانه امام علی (ع) واحد بهداشت دبستان دخترانه امام علی (ع)

«برگشت

تغذیه در ایام نوروز

 تعطیلات نوروزی زمان مناسبی برای ملاقات اقوام و خویشان و انجام مسافرت است .دانش آموزان از این فرصت استفاده کرده و سعی می کنند تا جایی که امکان دارد خستگی را از خود دور کنند تا با نیرویی تازه، مجدداً در محل تحصیل خود حضور یابند.

برای اینکه به نحو احسن بتوان از این تعطیلات استفاده کرد، علاوه بر برنامه ریزی کارها، باید توجه زیادی به نوع تغذیه خود داشت، زیرا بدون داشتن بدنی سالم نمی توان ایام خوشی داشت.

 افراد معمولاً دراین ایام به دلیل رفت و آمد زیاد یا رفتن به مسافرت، اهمیت زیادی به غذای مصرفی خود نمی دهند و در نتیجه بعد از اتمام تعطیلات ممکن است با عوارض ناشی از تغذیه غلط روبرو شوند.که از جمله آنها می توان به افزایش قند خون، چربی خون، فشار خون،  خرابی دندان ها و… اشاره کرد.

با بکار گیری توصیه های تغذیه ای زیر تا حد امکان از بروز این عوارض جلوگیری کنید:

۱- سعی کنید روزانه حداقل ۳ وعده غذایی اصلی( صبحانه ناهار و شام) را مصرف کنید. بخصوص صبحانه که انرژِی لازم برای شروع فعالیت های روزانه شما را تأمین می کند.

۲- از مصرف زیاد شیرینی ، شکلات و کاکائو خودداری کنید. شیرینی جات بعلت کالری بالا، باعث احساس سیری می شوند، در نتیجه اشتهای کافی برای خوردن غذای اصلی خود را نخواهید داشت. در حالی که اگر ناهار شما دارای برنج و گوشت و سالاد و ماست باشد، از ۴ گروه اصلی هرم غذایی استفاده کرده اید و با مصرف شیرینی فقط از یک گروه هرم غذایی یعنی کربوهیدارت ها بهره برده اید. بنابراین با مصرف این مواد (شیرینی ، شکلات و کاکائو) مواد مغذی به میزان خیلی کمتر به بدن شما می رسد.

 بهترین چیزی که در میهمانی ها می توانید میل کنید میوه های تازه می باشند . سعی کنید در طول روز حد اکثر 7- 5 عدد میوه و تر جیحا از انواع مختلف و با رنگ های مختلف میل کنید ( البته اگر خوب شسته شده باشند )

 

· از مصرف زیاد چای  پر رنگ و قهوه در این ایام خود داری کنید

 

 آجیل ها و مغز دانه های گیاهی سرشار از پروتئین ، امگا 3 ، املاح معدنی مفید از جمله آهن  و .. هستند ولی مقدار زیادی کالری دارند پس در مصرف آجیل ها نهایت احتیاط را بعمل آورید یعنی آجیل و مغزها را به عنوان میان وعده و در مقدار متعادل مصرف کنید یعنی در طول روز بیش از یک مشت آجیل مصرف نکنید . ضمنا بهتر است انواع کم نمک آجیل را انتخاب و میل نمایید.

 

 میوه های خشک حاوی مواد غذایی با ارزشی از جمله آهن ، ویتامین ها ، املاح و .. هستند و در مقایسه با شیرینی شکلات ارزش غذایی بیشتری دارند. توصیه می شود به جای شیرینی ، شکلات و قند هایی با گلوکز اندکس بالا از میوه های خشک استفاده کنید . ولی خوب است بدانید این میوه ها نیز در واحد حجم یکسان کالری بالاتری نسبت به میوه های تازه دارند پس مراقب باشید از این مواد نیز در طول روز یک مشت بیشتر مصرف نکنید .

سعی کنید روزانه حداقل ۸ لیوان  آب  بنوشید، تا هم دستگاه گوارشی شما به درستی کار کند و هم سلامتی پوستتان تأمین شود.